Zoeken

7 tips om de koude goed door te komen

De winter is volop in het land, ongeziene temperaturen tot -10 graden op bepaalde plekken. Brr als chronische pijnpatiënt geen lachertje. Ik deel graag mijn tips met jou om deze koude koude goed door te komen.


1. Trek verschillende laagjes kleding aan

Niets is zo vervelend als het te koud hebben, je loopt met je schouders opgetrokken en dat veroorzaakt alleen maar meer verkrampingen en pijn. Trek daarom een onderhemdje aan en zelfs thermische ondergoed kan een goede uitkomst bieden. Dit zorgt ervoor dat je niet gaat zweten en dat koude goed wordt buiten gehouden.


2. Zorg voor warmte

Als chronisch pijnpatiënt is warmte ondenkbaar. Een elektrisch dekentje kan een uitkomst zijn om je spieren warm te houden. Maar wat dacht je van een infraroodlamp? Deze zijn in verschillende maten verkrijgbaar waardoor deze makkelijk zijn in gebruik. Niks mis met een ouderwetse kruik maar infrarood zorgt voor een diepere werking waardoor je spieren gemakkelijker gaan ontspannen.


3. Drinken

Water is in de eerste plaats niet alleen gezond maar zorgt ervoor dat onze afvalstoffen goed worden afgevoerd waardoor er minder spierknopen ontstaan en dus ook minder pijn. Nu is dat geen evidentie om met dit weer water te drinken. Maar een goede kop/ theepot met kruidenthee of witte thee (hier zit namelijk geen theïne in) zorgt ervoor dat ons "kacheltje" aan blijft. Af en toe een warme chocomelk met slagroom kan geen kwaad, wie houdt er niet van ;) maar overdrijf hier zeker niet mee. Dit bevat veel suiker wat voor ons lichaam niet gezond is.


4. Extra vitaminen

Deze zijn altijd belangrijk maar zeker in de winter wanneer er weinig zonlicht is en je minder buitenkomt, is het aan te raden om extra vitaminen te nemen. Welke dan zoal? Vitamine D: je verbetert hiermee niet alleen je weerstand en botten maar dit zorgt ook voor een betere spierwerking. Ook vit C is hierbij zeker een aanrader, het zorgt voor de opname van ijzer en de vorming van bindweefsel. Heb je een vitamine C-tekort, dan vermindert je weerstand en genezen je wondjes trager.


5. Zelfzorg

Wie zich altijd op de tweede plaats zet, heeft minder energie voor zichzelf. Aangezien we in deze periode sowieso minder energie hebben is het belangrijk dat je aan jezelf denkt. Doe iets wat jij graag doet, een boek lezen, favoriete serie kijken, muziekje luisteren, mindfull kleuren of een meditatie beluisteren. Je komt tot rust en hiermee laadt je jezelf op.


6. Voldoende nachtrust

Een goede nachtrust is absoluut belangrijk om de dag door te komen. Het zet een aantal processen in gang en zorgt ervoor dat je de voldoende energie hebt voor de volgende dag. Makkelijker gezegd dan gedaan hoor ik u denken. Zorg voor een donker kamer, stilte en luister naar een meditatie. Yoga Nidra (slaapyoga) is hier uitstekend voor, het is een soort yoga die wordt gebruikt om je zowel geestelijk als lichamelijk in een onderbewustzijn te brengen waardoor je sneller in slaapt valt. Meer info: https://houseofdeeprelax.com


7. Beweging

Met koude temperaturen worden je spieren stram en stijf. Niet bewegen zorgt voor meer pijnklachten. Probeer dus elke dag te bewegen. Liever niet buiten met dit weer? Ook binnenshuis kan je perfect voor voldoende beweging zorgen. Loop de trap op en af, neem de hometrainer onder het stof uit en zet deze voor de tv, 2 vliegen in éné klap. Of dans mee met met de muziek, geen reden om stil te blijven zitten, toch? ;)


Wil je graag meer te weten komen omtrent welke voeding in deze periode een must is? Of welke voeding meer pijn veroorzaakt? Neem dan zeker deel aan mijn masterclass die vanaf 23/02 beschikbaar is: "Het effect van voeding op je chronische pijn"


Een ticket hiervoor aankopen kan NU al: https://webshop.healthinez.be/product/masterclass-het-effect-van-voeding-op-je-chronische-pijn/


Of wil je graag leren om jezelf op de eerste plaats te zetten, meer aan zelfzorg te doen maar je weet niet hoe? Ontdek dan de mini-cursus zelfzorg met 21 dagen lang kleine en concrete zelfzorg tips: https://webshop.healthinez.be/product/mini-cursus-zelfzorg/



Delen maakt niet alleen blij, maar kan misschien voor iemand anders een wereld van verschil betekenen in dit geval. Stuur deze blog dus gerust door naar iemand van wie jij denkt dat die er nood aan kan hebben. Dankjewel alvast daarvoor ;-)


Heb je een vraag of wil je graag iets delen? Dat kan zoals steeds onder de blog zelf of via blog@healthinez.be




Ondersteunende groet,

Inez

35 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven