Zoeken
  • Healthinez

Genieten van reizen met chronische pijn

Voor velen die chronische pijn hebben lijkt reizen een verre droom. Al hoeft dat niet zo te zijn. Afhankelijk van de graad van je pijn moet je misschien meer of minder zaken op voorhand regelen, maar 1 ding is zeker PREPARATION = KEY


Een goede voorbereiding maakt of kraakt je vakantie. Als je perfect weet waaraan je je kan verwachten, als je je planning aanhoudt ivm rust en beweging en alle nodige hulpmiddelen hebt voorzien is er geen enkele reden waarom jij niet de wereld zou kunnen rondreizen ;-)


We vliegen er meteen in!


  1. De bestemming

Afhankelijk van jouw niveau van chronische pijn en jouw mogelijkheden kies je de bestemming die voor jou haalbaar is. Misschien wil je graag als rugzaktoerist door Australië trekken op je eentje, maar als dat momenteel geen haalbare kaart is ga dan niet zitten kniezen. (Dit triggert nl pijn) Blijf positief en bedenk dat je dit later misschien nog kan als je pijn verminderd is (nadat je een coaching traject hebt gevolgd bij mij bv ;-) )

Kies dus een bestemming die op dit moment in je leven haalbaar is. De mogelijkheden zijn legio!

Laat ons er nu even van uitgaan dat je een vakantiehuis huurt in Frankrijk waar je met de auto naartoe gaat. (De trein zou ook een optie kunnen zijn, maar in Corona tijden lijkt het me beter om zo realistisch mogelijk te blijven. Wil je toch graag wat tips om met de trein/vliegtuig te reizen stuur me dan een mailtje)


2. De trip


Je afreisdatum is gekend, de duur is gekend en de plek is gekend.

Schrijf alles op wat je denkt nodig te hebben voor je vakantie. Ik maak zelf nog steeds een lijst op papier van alles, incl ondergoed ed want het is al gebeurd dat ik het vergat ;-)

Ik doe dit ruim op voorhand zodat ik tijd heb om eventueel nog dingen aan te kopen of ze te zoeken of lenen van vrienden. Dit zorgt er ook voor dat ik geen stress heb bij het inpakken en ik met een gerust gemoed kan vertrekken en niets vergeten ben.


Wat je ook best doet is neerschrijven hoe je eerste reisdag er precies gaat of zou kunnen gaan uitzien. Zet je neer, sluit desnoods je ogen en doe alsof je op reis vertrekt. Van wanneer je je voordeur uitstapt tot bij aankomst op bestemming. Noteer wat heb je allemaal nodig hebt voor zo'n dag op de baan, wat zijn eventuele struikelblokken: te lang stilzitten, geen gezonde voeding onderweg, teveel omgevingsprikkels (zet een hoofdtelefoon op met rustgevende muziek, doe een yoga nidra) , ...

Dit is voor iedereen anders. Noteer dus alles waar jij eventueel tegenop ziet of waarvan je denkt dat je er iets voor moet voorzien.


  • Ikzelf plan altijd een stop om de 2u. Dan moet ik echt mijn lichaam kunnen strekken zodat de pijn geen kans krijgt. Of ik nu alleen ben of er iemand met mij meereist.

  • Ik voorzie ook altijd alles van eten voor onderweg, want met mijn voedselintoleranties is het zeer moeilijk om de juiste voeding te vinden in tankstations. Ik bereid dus lekkere, voedzame slaatjes en sapjes en gezonde snacks zoals havermout koekjes ed zodat ik niet in een suiker rush geraak onderweg bij het zien van al het snoepgoed in de tankstations ;-)

  • Afhankelijk van de afstand van het vakantiehuis boek ik onderweg een overnachting. Mijn vakantie start nl van zodra ik uit mijn voordeur stap. Zo krijgen zorgen en stress minder kans en geniet ik van elk moment van de rit.

  • Misschien plan ik onderweg wel een bezoek aan een bezienswaardigheid en koppel ik daaraan de overnachting. Alles om het zo rustig mogelijk aan te doen. Te kunnen genieten en beseffen dat ik OP VAKANTIE ben. En niet zit te stressen over het feit dat er bv nog 700 km moet gereden worden ;-) Deze mindset is heel belangrijk!

  • Zorg voor voldoende 'afleiding' tijdens de reis als je niet zelf aan het stuur moet zitten. Lees dat boek dat je al zo lang wilde lezen. Blader door je favoriete tijdschrift, noteer allerlei ideeën/dromen die in je opkomen, lees een lokale gids van de plek waar je naartoe gaat, leer Frans via een app,...eender wat JIJ leuk vindt, waar je vrolijk van wordt en je afleidt van het idee dat je lang onderweg zal zijn. Neem desnoods plaats op de achterbank indien nodig zodat je minder prikkels van buitenaf krijgt.

  • Stop onderweg op een mooie plek voor je zelfgemaakte picknick en geniet van het moment. Doe eventueel een meditatie, een dutje, een spelletje, een kleine wandeling. Wat JIJ nodig hebt op DAT moment. En blijf in het NU.

  • Bij aankomst neem je eerst de tijd die JIJ nodig hebt om te bekomen, om tot rust te komen, om het huis mss te ontdekken,... Maar voel het niet als een MUST om meteen alles uit te pakken, op orde te brengen, inkopen te doen enz. (Dit is even belangrijk bij thuiskomst trouwens!) Je bent er om te GENIETEN, niet om jezelf op te jagen of schuldig te voelen. Je hebt nu nl tijd om alles rustig aan te doen, want je bent OP VAKANTIE en niets MOET ;-)



3. Tijdens je vakantie


Je doet waar je zin in hebt, luistert naar je lichaam en geniet. Of je nu alleen op vakantie bent of in groep. Jij moet je aan jouw schema houden, aan jouw kunnen. Jij moet in balans blijven anders flakkert je pijn zeker op en kan je niet genieten van je vakantie. Ook al wil dit zeggen dat je bepaalde dingen niet kan doen, of je misschien een keer niet meekan met de groep voor een bezoek aan een lokaal marktje,... Jij hebt de controle over JOUW lichaam en bent aan niemand een uitleg verschuldigd. Als je blijft teveel doen, of je schuldig voelt of gefrustreerd zal de pijn steeds vrij spel blijven hebben en zal je niet kunnen GENIETEN en kom je uitgeput terug van je vakantie. Zo blijf je in een vicieuze cirkel zitten natuurlijk. Dus laat de zorgen los, creëer een positieve mindset en wees dankbaar voor wat je WEL nog kan. Hier zijn enkele tips om je mee bezig te houden tijdens je vakantie.

  • een boek lezen

  • een spelletje spelen

  • zwemmen/ dobberen

  • een wandelingetje maken in de buurt

  • een bbq met heerlijke groenten uit de streek

  • mediteren

  • schrijven in je journal, misschien wel je memoire neerpennen ;-)

  • fruitsla maken of een andere lekker gezond snack

  • een middagdutje in de hangmat

  • foto's trekken van het huis en de omgeving (of van jezelf ;-) )

  • yoga/ yoga nidra

  • een cursus volgen die je al zo lang wilde doen

  • iets creatief: iets maken in klei of een ander materiaal

  • bellen blazen

  • mooie stenen/ bloemen zoeken in de buurt

Allemaal dingen die niet veel energie kosten en waar je heerlijk rustig van kan genieten




4. Terug naar huis


Zoals je in alle rust en binnen jouw mogelijkheden de reis hebt aangevat doe je dit nu ook voor de terugrit. Vermijd stress, bereid je goed voor en laat niets aan het toeval over.

Begin niet te stressen over alles wat je thuis of op je werk opwacht, maar hou die heerlijke relaxte sfeer van je vakantie zo lang mogelijk vast. Laat je niet leiden door wat er om je heen gebeurd, maar besef dat jij controle hebt over je eigen leven. JIJ maakt JOUW KEUZES.

Besef dat reizen niet in je koude kleren kruipt en je wat tijd zal nodig hebben om alles te verwerken en te bekomen van de reis. Plan dus voldoende rust/bewegingsmomenten in en wees lief voor jezelf ;-)




Voila, een blogpost om je op weg te zetten naar een deugddoende vakantie. Of je nu met de auto, de trein, het vliegtuig of fiets op vakantie gaat. Of je nu ver reist, dichtbij of zelfs thuis blijft. Vakantie is een moment van rust, van genieten, van bekomen, van doen waar je zin in hebt. En jij en alleen jij kan dit sturen en controleren.


Maak er dus het beste van en stuur me een kaartje he ;-)



0 keer bekeken
 

+32489373444

©2020 by Healthinez. Alles op deze website werd met veel liefde en energie gemaakt en mag dus ook niet gekopieerd of door anderen overgenomen worden. Respect voor elkaars werk.