Zoeken

Welkom bij je schuldgevoel 😏


Ik wil in deze blog ingaan op een van die moeilijke gevoelens die we allemaal wel eens ervaren: S C H U L D G E V O E L

Op zich niks mis mee en eigenlijk zelfs een belangrijk gevoel waarvan je de waarde niet mag onderschatten. Maar ik duik ook wat dieper in het probleem dat we ermee ondervinden en dat is: er vanaf geraken ;-)


Schuldgevoel heeft een belangrijke functie, het dient als een waarschuwingslampje.

Om allemaal samen in een maatschappij te leven moeten we ons aan bepaalde normen en regels houden. Als je goed in die groep ‘past' dan loopt alles vlotter. Gaat het leven je makkelijker af. Om ervoor te zorgen dat jij je aan die normen en regels houdt heb je een schuldgevoel. Als jij nl iets doet dat over andermans grenzen of je eigen grenzen gaat dan gaat dat waarschuwingslampje van je schuldgevoel af. Je bent je dan bewust van het feit dat je iets hebt gedaan wat niet hoort, wat (een beetje) buiten het boekje ging. Het is dus goed dat we zo'n systeem hebben, want hierdoor kunnen we ons gedrag aanpassen en opnieuw aansluiting vinden bij 'de groep' (de maatschappij). Om te 'overleven' in een maatschappij hebben we elkaar nu eenmaal nodig. Val je uit de groep dan wordt je gemarginaliseerd en loopt het leven een heel stuk moeilijker (denk aan daklozen, vluchtelingen,...)

DUS: dat waarschuwingslampje is zeer handig wanneer we toch weer een wafel teveel hebben gegeten (of teveel hebben gedronken of onszelf teveel naar beneden halen of...) en tegen onszelf zeggen: “oei...dit was mss toch teveel van het goede. Als ik niet oplet krijg ik overgewicht of suikerziekte of kan ik me depressief gaan voelen,... “ (dit is mss een extreem voorbeeld, want het gaat natuurlijk niet over 1 keer een wafel teveel, of 1 keer te vaak jezelf negatief bekritiseren, maar over vaak teveel van iets (voeding, gedrag, gedachten,...) ).

Door dit schuldgevoel kan je jezelf tijdig terug 'tot de orde' roepen en je gedrag aanpassen zodat het niet de spuigaten uitloopt.

MAAR → Hoe raak je dat schuldgevoel weer kwijt? Als je je gedrag hebt bijgestuurd, maar je blijft zitten met dat schuldgevoel?

Er zijn nl 2 manieren waarop we er mee omgaan. Dit is afhankelijk van persoon tot persoon.

SCHULDGEVOEL & SPIJT

▶︎ Schuldgevoel is ervan overtuigd zijn dat je slecht bent.

▶︎ Spijt is ervan overtuigd zijn dat je iets slechts gedaan hebt.

Een belangrijk verschil, want in het eerste geval bestempel je jezelf als een slecht persoon vanwege een grensoverschrijdende actie.

In het geval van spijt zie je die twee los van elkaar. En dat is de juiste manier.

Je bent namelijk niet slecht als je iets slechts gedaan hebt. Dat is heel belangrijk om te beseffen, om van je schuldgevoel af te komen. Het betekent niet dat je niet verantwoordelijk bent voor je daden, of dat ze minder erg zijn – het betekent alleen dat het losstaat van hoe goed of slecht jij als persoon bent.

Als je denkt dat je slecht bent dan ga je je daar dus naar gedragen. Meer slecht gedrag is het gevolg. Meer schuldgevoel is het gevolg. Dan nog meer slecht denken over jezelf. Nog meer slecht gedrag… Nog een vicieuze cirkel erbij. 🙄

Hoe geraak je uit die vicieuze cirkel?

Door zelfcompassie ("ik heb iets slecht gedaan, maar ik ben geen slecht persoon") ipv zelfkritiek ("ik ben slecht")

Met zelfkritiek loop je helemaal vast, omdat je niets doet met het waarschuwingslampje dat je schuldgevoel heeft afgegeven. Je blijft jezelf verwijten maken, blijft jezelf naar beneden halen en geraakt er niet uit. Je hervalt zelfs in herhaling van je 'foute' gedrag.

Zelfcompassie maakt dat je begrijpt waar dat schuldgevoel voor diende en vervolgens begrip en vergeving toont aan jezelf om zo weer vooruit te kunnen, iets bij te leren, te groeien, in plaats van vast te lopen en jezelf het lastig te blijven maken.

Wat heeft het ook trouwens voor zin om jezelf te blijven 'pijnigen' wanneer je een fout hebt gemaakt en in dat schuldgevoel te blijven vastzitten? Het zal je 'blunder' of fout niet ongedaan maken. Jij blijft je er alleen slecht bij voelen. Verder doet het niets! Het zal je niet leren om de volgende keer die 'fout' misschien niet te maken. Anderen zullen je er NIET voor respecteren dat je jezelf neerhaalt en met je eigen schuldgevoel blijft zitten! Integendeel! Andere mensen respecteren je veel meer als je er in slaagt om zelfcompassie te tonen, te groeien en weer deel uit te maken van 'de groep' doordat je je gedrag bijstuurt. Probeer het maar eens uit 😉

Hoe doe je aan zelfcompassie?

Zelfcompassie zorgt voor meer controle en verbetering van je gedrag. Je creëert er meer ruimte mee in je hoofd om oplossingen te bedenken om het de volgende keer beter te doen. Je kan makkelijker zien waar of waardoor je in de fout ging en je gedrag liefdevol bijsturen. Dát noemen we vooruitgang of persoonlijke groei ;-)

Opdracht:

  1. Schrijf je gevoelens uit nav wat er 'fout' liep. Waardoor kreeg dit schuldgevoel. Schrijf de gebeurtenis kort uit en schrijf vooral uit hoe je je daar bij voelt. Wees zoals altijd eerlijk over je eigen gevoelens.

  2. Noteer hoe je deze gevoelens 'ervaart' in je lichaam. Zit er ergens iets vast? Doet er iets pijn? Ervaar je een bepaalde tinteling ergens in je lichaam? Zoek het uit door het even stil te maken en te luisteren naar de signalen van je lichaam wanneer je weer even terugdenkt aan dat wat er gebeurde toen je dat schuldgevoel kreeg. Bv: " Als ik denk aan mijn angst om te falen voel ik mn maag ineenkrimpen. Mijn spieren in mn buik zijn gespannen en ik heb een onrustig gevoel in mn hele lichaam. Soms voel ik ook een krop in mn keel." Voel je niets lichamelijks? Probeer na te gaan of dit echt zo is of dat je eerder een algeheel gevoel van dofheid of leegheid ervaart. Kan je echt geen enkele lichamelijke reactie ervaren of opmerken? Doe dan zeker de oefening onderaan!

Heb je wél kunnen ervaren hoe het voelt in je lichaam? → Ga dan nu iets liefs doen voor jezelf. Iets wat jij leuk vindt. Wat je deugd doet. En verleg dan je focus daarop en besef dat je een mens bent met goede en minder goede kantjes en dat alle stukjes van jezelf er mogen zijn ;-). Want al die stukje samen die maken jou tot wie jij bent en dat is F A N T A S T I S C H en exact de reden waarom je vrienden je graag zien, je partner je graag ziet, je familie je graag ziet etc...

Toch wat moeilijk om je gevoelens te voelen? Doe dan echt de oefening hieronder! Die helpt je gegarandeerd dichter bij jezelf komen. 😊

  1. Stel je een denkbeeldige vriend(in) voor die onvoorwaardelijk van je houdt, je accepteert zoals je bent, vriendelijk en zachtaardig is. Deze vriend(in) heeft in het verleden vergelijkbare ervaringen gehad als jij. Stel je voor dat die vriend(in) al jouw sterke en zwakke punten ziet, inclusief het aspect van jezelf waar je net over hebt nagedacht en waar je ontevreden over bent. De vriend(in) ziet jou volledig zoals je bent. Sta erbij stil dat deze denkbeeldige vriend(in) van je houdt en je accepteert precies zoals je bent, met al je onvolmaaktheden. Deze persoon heeft veel wijsheid en kent de beperkingen van het mens-zijn, en is vriendelijk en begripvol tegenover je. Hij/zij begrijpt dat je geworden bent zoals je bent door je hele geschiedenis en de miljoenen dingen die in je leven zijn gebeurd en die je hebben gemaakt tot wie je nu bent. Je familiegeschiedenis, je genen, je opvoeding, al je ervaringen in je leven – allerlei dingen die jij niet per se gekozen hebt en die vaak buiten je controle zijn gebeurd. Schrijf nu een brief aan jezelf vanuit het gezichtspunt van die denkbeeldige vriend(in). Richt je aandacht op dat aspect waar het nu om gaat. Wat zou je vriend(in) tegen je zeggen over dat onderwerp dat je zoveel pijn/verdriet bezorgt? Als je denkt dat de vriend(in) voorstellen zou doen om iets te veranderen, vraag je dan af hoe hij/zij die voorstellen zou formuleren om compassie en liefde uit te drukken. Terwijl je aan jezelf schrijft vanuit het perspectief van deze vriend(in) is het belangrijk dat je de kernwaarden steeds in het oog houdt: acceptatie, zachtaardigheid, zorg en betrokkenheid bij jou zoals je bent.

Ga met de opdracht aan de slag en vergeet vooral niet dat schuldgevoel enkel zinvol is om je gedrag aan te passen en niet om jezelf te kwellen!

Ondersteunende groet,

Inez

33 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven